Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne
8.6.2014 | Vladimír Burjan | Dobrá škola
Vo chvíli, keď budete čítať tieto riadky, vás od vytúžených prázdnin bude deliť už iba niekoľko týždňov. Áno, viem, vy budete počas prázdnin čerpať dovolenku, ale stále sú to prázdniny.
Únava učiteľov na konci školského roka vie byť obrovská, o čom svedčí aj jedna z odpovedí na našu anketovú otázku: Aké ocenenie vašej práce by vás potešilo na konci školského roka? Vraj: „Rozchod domov bez vyhodnocovacej porady. Hneď po rozdaní vysvedčení.“ A hoci to autorka zrejme myslela s istou humornou nadsádzkou, chcem sa pri jej odpovedi na chvíľu zastaviť. Cítim z nej totiž skúsenosť, že vyhodnocovacia porada je niečo únavné, nudné, formálne a zbytočné.
Môže to tak byť, ale nemusí. Všetko závisí od konkrétnej školy, presnejšie od jej vedenia. Možno nie je dobré, aby sa hodnotenie odohrávalo v deň odovzdávania vysvedčení. Možno nie je dobré robiť ho v pléne na pedagogickej rade, ale radšej v jednotlivých predmetových komisiách. Možno nie je dobré robiť z neho nariadenú povinnosť, ale radšej viesť učiteľov tak, aby ho sami pociťovali ako potrebu. Určite nie je dobré zredukovať koncoročné hodnotenie na vyplňovanie štatistických výkazov a hlásenie počtov vymeškaných hodín a neprospievajúcich žiakov.
A určite je niekde chyba, ak učitelia vnímajú hodnotenie a plánovanie ako nutné zlo. Pretože hodnotenie, pohľad dozadu a reflexia vlastných úspechov a nezdarov sú pre každú systematickú prácu naozaj dôležité. Ak chcem na budúci rok robiť veci lepšie, musím vedieť, čo sa mi tento rok podarilo a čo mi nevyšlo. Musím sa zamyslieť, či bola chyba v cieľoch, ktoré som si kládol, v metódach, ktoré som použil, alebo v objektívnych príčinách, ktoré som nevedel ovplyvniť. S tými však opatrne, vyhováranie sa na ne je návykové a vedie k apatii. Aby som na konci budúceho roka vedel posúdiť, či som sa ako učiteľ niekam posunul, mal by som si zvedomiť a pomenovať svoje silné a slabé stránky, možnosti, rezervy, ciele. Koniec školského roka je ideálnym časom pre osobnú „SWOT-analýzu“.
Ak sa napriek únave pustíte do hodnotenia a plánovania, vedzte, že nebudete sami. Týmto číslom končí 5. ročník DOBREJ ŠKOLY a nás v redakcii tiež čaká jeho zhodnotenie a plánovanie zmien do budúcnosti. A môžete sa spoľahnúť, že si pre vás pripravíme nejaké prekvapenia. Dočítania v septembri!
Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.
Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.
Dobrá škola
Nie som čarodejník, naozaj nie
30.6.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre niekoho peklo, pre niekoho raj
30.5.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Nepleťme tie peniaze do všetkého
3.4.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti
8.3.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?
13.2.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čísla hovoria jasne – svet nám uteká
4.1.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.12.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
7.11.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu
14.10.2016, Dobrá škola
10.10.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.9.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.6.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.5.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.4.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
14.3.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.2.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
11.1.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem, či sme mohli byť ďalej
3.12.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem ho definovať, ale spoznám ho
5.11.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu
9.10.2015, Lenka Kunová, Dobrá škola
Keď politici počúvajú, treba hovoriť
9.10.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Priveľa práva nás postupne zadusí
19.9.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Diskusie treba, aj keď nič neriešia
9.6.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
4.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.3.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.2.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac
16.1.2015, Dobrá škola
Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany
14.1.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej
30.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac
17.11.2014, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
11.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
3.10.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Šiesty ročník, štvrtý minister
10.9.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne
8.6.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?
7.5.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole
2.5.2014, Dobrá škola
Chutný zákusok s pár kamienkami
3.4.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Učiteľov musí byť vidieť a počuť
28.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zmena je možná, no nádeje plané
4.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
23.1.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
29.11.2013, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
27.11.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
30.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.9.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Po rokoch opäť v školskej lavici
3.6.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom
23.4.2013, Dobrá škola
5.4.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zemeguľa je vaša, držíme palce!
5.3.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
1.2.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou
9.1.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola