O nemocniciach a školách
3.10.2014 | Vladimír Burjan | Dobrá škola
Lekárom sa občas stáva, že hospitalizujú pacienta so žltačkou, ten však na druhý deň utečie oknom. To je, samozrejme, problém, pretože pacient na úteku ohrozuje seba aj druhých.
Ten problém však nie je medicínsky, ale psychologický či spoločenský. Nedokážu ho riešiť lekári, ani to nie je ich úlohou. Úlohou medicíny je hľadať a aplikovať optimálne spôsoby liečenia chorôb. Aby však lekár mohol liečiť, musí byť splnených niekoľko základných predpokladov: chorý musí byť ochotný sa liečiť, musí mať aspoň trochu dôvery v lekárov a musí plniť ich pokyny. Pacientovi, ktorý uteká oknom, nepomôže ani najlepší svetový odborník na hepatitídu. A nemyslím si, že by odpoveďou na tento problém malo byť zamrežovanie okien nemocníc, vybavenie ambulancií putami a preškolenie sestričiek v bojových umeniach. Jednoducho, každá inštitúcia (spoločenská aj „kamenná“) vyžaduje pre svoje fungovanie splnenie istých fundamentálnych podmienok. Ak tieto nie sú splnené, inštitúcia zlyháva a nedokáže plniť svoje poslanie. Pritom zabezpečenie týchto podmienok je spravidla mimo možností pracovníkov dotknutej inštitúcie.
Dúfam, že už je dostatočne jasné, kam mierim – paralela medzi nemocnicami a školami je viac než zrejmá. Aj škola dokáže fungovať iba vtedy, ak sú na individuálnej aj celospoločenskej úrovni splnené isté základné predpoklady. Ak je dieťa hladné, uzimené, špinavé, zavšivené, dobité opitými rodičmi, ktorí si myslia, že vzdelanie je zbytočnosť a namiesto do školy posielajú dieťa na pešiu zónu kradnúť, potom sú možnosti učiteľov vychovávať a vzdelávať takéto dieťa podobné ako možnosti lekárov liečiť pacienta na úteku. A rovnako tu nejde o problém pedagogický, ale skôr psychologický či sociálny, ak je takých detí veľa. Áno, je dobré, ak je škola flexibilná a dokáže sa prispôsobiť rôznym typom detí pochádzajúcim z rôznych prostredí – to je problém pedagogický. Niekde však existuje hranica, za ktorou už problémy prestávajú byť pedagogické a začínajú byť sociálne či spoločenské. Tou hranicou by mohlo byť splnenie spomínaných základných predpokladov.
Zlou správou pre školu je, že prípadov, kedy predpoklady nie sú splnené, pribúda. A to nielen na úrovni jednotlivých žiakov, ale aj celej spoločnosti. Tá si to však neuvedomuje, takže od školy často očakáva nemožné. Takýto stav je však dlhodobo neudržateľný. Diskusia o tom, čo ešte je a čo už nie je v silách školy, by preto mala začať čo najskôr.
Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.
Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.
Dobrá škola
Nie som čarodejník, naozaj nie
30.6.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre niekoho peklo, pre niekoho raj
30.5.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Nepleťme tie peniaze do všetkého
3.4.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti
8.3.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?
13.2.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čísla hovoria jasne – svet nám uteká
4.1.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.12.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
7.11.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu
14.10.2016, Dobrá škola
10.10.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.9.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.6.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.5.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.4.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
14.3.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.2.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
11.1.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem, či sme mohli byť ďalej
3.12.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem ho definovať, ale spoznám ho
5.11.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu
9.10.2015, Lenka Kunová, Dobrá škola
Keď politici počúvajú, treba hovoriť
9.10.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Priveľa práva nás postupne zadusí
19.9.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Diskusie treba, aj keď nič neriešia
9.6.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
4.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.3.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.2.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac
16.1.2015, Dobrá škola
Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany
14.1.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej
30.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac
17.11.2014, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
11.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
3.10.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Šiesty ročník, štvrtý minister
10.9.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne
8.6.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?
7.5.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole
2.5.2014, Dobrá škola
Chutný zákusok s pár kamienkami
3.4.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Učiteľov musí byť vidieť a počuť
28.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zmena je možná, no nádeje plané
4.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
23.1.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
29.11.2013, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
27.11.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
30.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.9.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Po rokoch opäť v školskej lavici
3.6.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom
23.4.2013, Dobrá škola
5.4.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zemeguľa je vaša, držíme palce!
5.3.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
1.2.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou
9.1.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola