Stretol som skutočného guru
30.10.2013 | Vladimír Burjan | Dobrá škola
Minulú sobotu som strávil na festivale Radi s deťmi, ktorý už po druhýkrát usporiadala Súkromná ZŠ Fantázia v Banskej Bystrici. Program sa mi veľmi páčil, atmosféra školy ma nadchla, no zlatú korunu celej akcii nasadila prítomnosť Pära Ahlboma.
Tento 81-ročný (!) neuveriteľne vitálny Švéd každým svojím slovom a gestom rozdával múdrosť a šíril pozitívnu energiu. Pär sa prvých 50 rokov svojho života venoval klasickej hudbe. Potom založil v Järne veľmi netradičnú školu Solvik, ktorú buduje už 30 rokov. Jej zakladatelia ju považovali za waldorfskú, ich poňatie sa však od hlavného prúdu waldorfskej pedagogiky značne líši. Dnes je Pär vnímaný ako guru intuitívnej pedagogiky.
Mnohé Pärove myšlienky z panelovej diskusie sa mi silno vryli do pamäti. Hovoril o osobnej zodpovednosti učiteľov a riaditeľov škôl. Pripomenul, že morálnou povinnosťou každého z nich je robiť vždy iba to, čo je správne pre deti. Nikdy v tom nesmú poľaviť vyhovárajúc sa na systém, na zákony či na príkazy zhora. Pripustil, že takáto „tvrdohlavosť“ môže viesť ku konfliktom s „vrchnosťou“ či dokonca ku zatvoreniu školy, no zdôraznil, že násilné zatvorenie školy môže mať na budúcnosť školstva a pedagogiky väčší vplyv, než keby škola fungovala ďalej pokrivená nezmyselnými nariadeniami.
Opakovane zdôrazňoval, že učitelia musia na sebe veľa pracovať. A to nielen v profesnej rovine, ale aj v osobnej, aby sa zbavili rôznych vnútorných konfliktov. Tie im totiž uberajú energiu, ktorú by mohli venovať deťom.
Hoci Solvik sa môže našincovi javiť ako veľmi slobodná škola, Pär zdôraznil, že dospelí sa nesmú zbaviť zodpovednosti za organizovanie života žiakov. Deťom nestačí poskytnúť iba slobodu, ale aj rozumné a chápajúce vedenie. Nestačí im dať kľúče od kabinetu plného hudobných nástrojov a povoliť im, že ich môžu slobodne využívať. Krásna hudba tak nevznikne.
Prevažná väčšina diskusií, ktoré sa na Slovensku vedú o školstve, sa točí okolo politických, technických, byrokratických či organizačných záležitostí. Aj preto bolo mimoriadne príjemné a obohacujúce byť účastníkom rozhovorov o škole, v ktorých bola reč predovšetkým o deťoch a o ľuďoch.
Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.
Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.
Dobrá škola
Nie som čarodejník, naozaj nie
30.6.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre niekoho peklo, pre niekoho raj
30.5.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Nepleťme tie peniaze do všetkého
3.4.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti
8.3.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?
13.2.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čísla hovoria jasne – svet nám uteká
4.1.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.12.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
7.11.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu
14.10.2016, Dobrá škola
10.10.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.9.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.6.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.5.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.4.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
14.3.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.2.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
11.1.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem, či sme mohli byť ďalej
3.12.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem ho definovať, ale spoznám ho
5.11.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu
9.10.2015, Lenka Kunová, Dobrá škola
Keď politici počúvajú, treba hovoriť
9.10.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Priveľa práva nás postupne zadusí
19.9.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Diskusie treba, aj keď nič neriešia
9.6.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
4.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.3.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.2.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac
16.1.2015, Dobrá škola
Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany
14.1.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej
30.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac
17.11.2014, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
11.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
3.10.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Šiesty ročník, štvrtý minister
10.9.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne
8.6.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?
7.5.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole
2.5.2014, Dobrá škola
Chutný zákusok s pár kamienkami
3.4.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Učiteľov musí byť vidieť a počuť
28.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zmena je možná, no nádeje plané
4.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
23.1.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
29.11.2013, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
27.11.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
30.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.9.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Po rokoch opäť v školskej lavici
3.6.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom
23.4.2013, Dobrá škola
5.4.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zemeguľa je vaša, držíme palce!
5.3.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
1.2.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou
9.1.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola