Pre niekoho peklo, pre niekoho raj
30.5.2017 | Vladimír Burjan | Dobrá škola
Nedávno som prijal pozvanie predstúpiť pred študentov istej pedagogickej fakulty a predostrieť im svoje úvahy o súčasnosti a budúcnosti profesie učiteľa. Nepriamym zámerom celej akcie mala byť propagácia učiteľskej profesie a motivovanie študentov (magisterského štúdia!), aby aspoň časť z nich išla po skončení štúdia učiť.
Áno, aj taká je dnešná realita: nezanedbateľná časť študentov učiteľstva vôbec neuvažuje o tom, že by raz nastúpila do škôl, dokonca sa tým ani netaja. Niektorí mali na prvom mieste iné fakulty, no keď to nevyšlo tam, uspokojili sa s učiteľským štúdiom. Iní to spočiatku mysleli vážne, ale po povinnej praxi na školách ich opustila odvaha. A nájdu sa aj takí, a teraz to trochu preženiem, ktorí študujú učiteľstvo iba pre to, aby mali lacné ubytovanie na internáte, električenku, vlaky zadarmo a študentské zľavy. Vedia, že po vynaložení nie príliš veľkej námahy dostanú na konci štúdia diplom, s ktorým ich príjmu niekam do banky či do administratívy.
Z pohľadu študentov je to možno „racionálny“ postup, ibaže v jeho dôsledku tvoria na pedagogických fakultách nezanedbateľnú časť auditória študenti, ktorých práca pedagóga úprimne nezaujíma. A dávajú to svojím správaním najavo. To, prirodzene, demotivuje učiteľov a aj tú časť študentov, ktorých štúdium naozaj zaujíma a ktorí by sa raz chceli stať učiteľmi.
Svoju prednášku som nazval rovnako ako tento editoriál. Chcel som tým poukázať na to, že profesia učiteľa vie byť veľmi ambivalentná – pre niekoho môže byť mimoriadne uspokojujúca a napĺňajúca, zatiaľ čo iní sa v nej trápia, v dôsledku čoho vysielajú na všetky strany negatívne signály. Poznám učiteľov (a nie je ich málo), ktorí majú osobnostné predpoklady pre túto profesiu, dostali na ňu dobrú prípravu a neustále sa ďalej sami zdokonaľujú. Majú rozumný mindset, pracujú na dobrej škole pod kvalitným riaditeľom a prežívajú silné pocity naplnenia, sebarealizácie. Ich profesia je im zároveň povolaním – sú radi, že pracujú s ľuďmi, že pomáhajú iným, pochvaľujú si, že majú dostatok priestoru na kreativitu a sebarealizáciu. Prosto raj.
Poznám však aj takých (a tiež ich nie je málo), ktorí radšej učiteľmi byť nemali. Nehodia sa na tú profesiu, do praxe vstúpili nedostatočne pripravení a sami sa nesnažia tento deficit dohnať. Majú možno smolu, že učia na zlej škole vedenej slabým riaditeľom a to, čo iní vnímajú ako priestor na vlastnú kreativitu, chápu oni ako nedostatok podpory. Hotové peklo.
Učiteľstvo môže byť naozaj jedným aj druhým.
Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.
Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.
Dobrá škola
Nie som čarodejník, naozaj nie
30.6.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre niekoho peklo, pre niekoho raj
30.5.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Nepleťme tie peniaze do všetkého
3.4.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti
8.3.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?
13.2.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čísla hovoria jasne – svet nám uteká
4.1.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.12.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
7.11.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu
14.10.2016, Dobrá škola
10.10.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.9.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.6.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.5.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.4.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
14.3.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.2.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
11.1.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem, či sme mohli byť ďalej
3.12.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem ho definovať, ale spoznám ho
5.11.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu
9.10.2015, Lenka Kunová, Dobrá škola
Keď politici počúvajú, treba hovoriť
9.10.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Priveľa práva nás postupne zadusí
19.9.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Diskusie treba, aj keď nič neriešia
9.6.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
4.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.3.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.2.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac
16.1.2015, Dobrá škola
Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany
14.1.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej
30.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac
17.11.2014, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
11.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
3.10.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Šiesty ročník, štvrtý minister
10.9.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne
8.6.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?
7.5.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole
2.5.2014, Dobrá škola
Chutný zákusok s pár kamienkami
3.4.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Učiteľov musí byť vidieť a počuť
28.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zmena je možná, no nádeje plané
4.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
23.1.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
29.11.2013, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
27.11.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
30.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.9.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Po rokoch opäť v školskej lavici
3.6.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom
23.4.2013, Dobrá škola
5.4.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zemeguľa je vaša, držíme palce!
5.3.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
1.2.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou
9.1.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola