Diskusie treba, aj keď nič neriešia
9.6.2015 | Vladimír Burjan | Dobrá škola
V uplynulých rokoch som bol hosťom viacerých verejných diskusií o školstve (Lampa, Pohoda, Choices, Trend, SME, TA3, Rádio FM, nedávno Večera s Havranom). Rád by som sa s vami podelil o niektoré skúsenosti, ktoré som pri tom získal.
Prvé reakcie prichádzajú z učiteľských skupín na Facebooku hneď po avizovaní, že sa diskusia bude konať. A neveštia nič dobré, keďže sú vždy negatívne. Začína sa to výhradami ku skladbe diskutujúcich – vraj chýbajú učitelia z praxe, ženy, mladí, skúsení, mimobratislavskí, zástupcovia odborných škôl atď. Ďalej nasledujú útoky na konkrétnych účinkujúcich – vraj obhajujú záujmy súkromných škôl, cirkevných škôl, bilingválnych škôl, osemročných gymnázií, súkromných firiem, neziskoviek či rodičov a vlastne nikoho nereprezentujú.
Ako ďalšia v poradí je spochybnená téma diskusie, napríklad slovami „a to kto si myslí, že toto trápi učiteľov?“ Mnoho učiteľov je totiž mylne presvedčených, že diskusia o školstve rovná sa diskusia o problémoch učiteľov. No a zvyšok rozhorčenia je adresovaný moderátorovi a médiu, ktoré sa podujalo diskusiu o školstve zorganizovať. Zhrnuté a podčiarknuté: 48 hodín pred samotným konaním diskusie má pedagogická verejnosť jasno v tom, že diskusia bude fiaskom, že zle vybraní a nekompetentní diskutujúci budú odpovedať na hlúpe otázky neprofesionálneho moderátora a riešiť pseudoproblémy, ktoré nikoho v školstve netrápia.
Je v podstate jedno, ako nakoniec diskusia v skutočnosti prebehne, následné reakcie to príliš neovplyvní. Ako by aj mohlo, keď mnohí komentátori diskusiu vôbec nevideli (čo im však nebráni živo o nej diskutovať). Najhojnejšie zastúpené bývajú reakcie typu: „ďalšia jalová diskusia, ktorá nič nevyriešila.“ Priznám sa, že im veľmi nerozumiem, pretože nechápem, ako by mohla akákoľvek diskusia (aj tá najlepšia) niečo vyriešiť. Rozhodne si však nemyslím, že by snáď preto boli verejné diskusie o školstve zbytočné. Práve naopak. Učitelia by si mali uvedomiť, že tieto diskusie nie sú pre nich (alebo nie len pre nich) a že ani nemajú byť o nich (alebo nie len o nich). Školy nepatria učiteľom, aj keď v nich – na rozdiel od iných ľudí – trávia podstatnú časť svojho života.
Školstvo je vec verejná, o ktorej a do ktorej by mala hovoriť celá spoločnosť. Ak tie diskusie učiteľov nebavia, môžu prepnúť na iný kanál. Ale určite by mali byť radi, že iní ľudia neprepnú a dozvedia sa tak niečo o tom, čo sa deje v našich triedach.
Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.
Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.
Dobrá škola
Nie som čarodejník, naozaj nie
30.6.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre niekoho peklo, pre niekoho raj
30.5.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Nepleťme tie peniaze do všetkého
3.4.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti
8.3.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?
13.2.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čísla hovoria jasne – svet nám uteká
4.1.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.12.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
7.11.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu
14.10.2016, Dobrá škola
10.10.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.9.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.6.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.5.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.4.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
14.3.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.2.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
11.1.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem, či sme mohli byť ďalej
3.12.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem ho definovať, ale spoznám ho
5.11.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu
9.10.2015, Lenka Kunová, Dobrá škola
Keď politici počúvajú, treba hovoriť
9.10.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Priveľa práva nás postupne zadusí
19.9.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Diskusie treba, aj keď nič neriešia
9.6.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
4.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.3.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.2.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac
16.1.2015, Dobrá škola
Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany
14.1.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej
30.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac
17.11.2014, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
11.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
3.10.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Šiesty ročník, štvrtý minister
10.9.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne
8.6.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?
7.5.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole
2.5.2014, Dobrá škola
Chutný zákusok s pár kamienkami
3.4.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Učiteľov musí byť vidieť a počuť
28.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zmena je možná, no nádeje plané
4.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
23.1.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
29.11.2013, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
27.11.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
30.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.9.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Po rokoch opäť v školskej lavici
3.6.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom
23.4.2013, Dobrá škola
5.4.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zemeguľa je vaša, držíme palce!
5.3.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
1.2.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou
9.1.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola